יום רביעי, 16 באוקטובר 2019

טעם הפרשה לפרשת וזאת הברכה



פרשת וזאת הברכה היא הפרשה היחידה שלא קוראים בשבת, אלא בשמחת תורה.
וְזֹ֣את הַבְּרָכָ֗ה אֲשֶׁ֨ר בֵּרַ֥ךְ מֹשֶׁ֛ה אִ֥ישׁ הָֽאֱלֹהִ֖ים אֶת-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לִפְנֵ֖י מוֹתֽוֹ:
זו הפרשה האחרונה בספר דברים, משה ממש לפני פרדתו מהעם מברך את שבטי ישראל
הברכות 
את שבט ראובן מברך משה כי למרות המעשה השלילי שראובן ביצע בעבר הוא יחיה בעולם הזה בין השבטים וירש חלק לעולם הבא; 
את יהודה הוא מברך כי המלכים שיעמדו משבט יהודה ינצחו בכל מלחמותיהם.

הוא מזכיר את נאמנותו של שבט לוי לבורא העולם בחטא העגל ובפרשיות האחרות שאירעו בעת הנדודים במדבר. לפיכך, מכריז משה, שבט לוי ילמדו תורה לישראל וישמשו בבית המקדש. 
בנימין הוא ידיד ה', ובורא העולם בחר לשכון בחלקו – בית המקדש ישכון בחלק הארץ שיירש בנימין.

ארצו של יוסף מבורכת עד מאוד בפרותיה; יהושע בן נון,  שמוצאו משבט יוסף, ינצח את אויביו ויכבוש את ארץ ישראל.

זבולון ויששכר ערכו שותפות ביניהם: זבולון יעסוק במסחר, בעוד יששכר ילמד תורה והם יחלקו ביניהם את שכר הלימוד. בחלק אשר ינחלו בארץ ישראל יהיו אוצרות טבע שיעשירו אותם.

חלקו של שבט גד יהיה סמוך לגבול, ולפיכך בני שבט גד יהיו גיבורים. הם גם ילכו חלוצים במלחמת כיבוש הארץ ויקיימו את הבטחתם למשה רבינו לעמוד בראש המלחמה.

מחלקו של שבט דן יצא נהר הירדן, 
ובחלקו של שבט נפתלי יפול ים כנרת; שבט אשר יתברך בשמן רב.

משה ממשיך ומברך את העם כולו:

הם יהיו גיבורים ומארצם יחצבו ברזל ונחושת, דעו לכם כי אין כמו אלוקינו אשר יהיה בעזרכם. בורא העולם בחר לו לשבתו את השמים ויתן לכם כל טוב.

לאחר מכן משה עולה להר נבו שם הוא משקיף על הארץ שהקב"ה הבטיח לבני ישראל, 
משה נאסף אל אבותיו, הקב"ה קובר אותו ומקום קבורתו לא נודע.

התורה מסתיימת בהצהרה כי "לא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה' פנים אל פנים" אשר חולל את האותות והמופתים בארץ מצרים לפרעה ולכל עבדיו, "ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל."

הקשר בין ברכת משה לשמחת תורה:

הקב"ה הוא מקור הברכות שאינן נפסקות לעולם ופרשה זו: "וזאת הברכה" נוהגים לקוראה בשמחת התורה, ובסיומה תיכף מתחילים את  פרשת בראשית  שהיא גם רומזת לברכה- לפי שמתחילה באות ב'.

ומה שמעניין  כי בשמחת  תורה - התורה בכבודה ובעצמה מברכת את עם ישראל בשמחה, כפי שנאמר: "יברכך ה' אלוקיך בכל מעשיך ובכל משלח ידך"[ דברים ט"ו, י ]


 מכאן שברוכים אלה הבאים ואלה הנמצאים בעולם התורה.

בחרתי להכין קינוח/ממתק בצורת ספר תורה
גליליות ופל ניתן לרכוס ברוב המרכולים
מילוי? כאות נפשכם

בחרתי במוס לוטוס

באדיבותה של האחינית החמודה שלי -נירית

רכיבים:

2 שמנת צמחית השף הלבן
4 ביצים מופרדות
1/2 כוס סוכר
1 שקית סוכר וניל
3-4 כפות ממרח לוטוס
2 כפות אבקת קפה נמס מומסות במעט מים רותחים
10 בסקויטים לוטוס שבורים לפיסות בינוניות/קטנות

אופן ההכנה:

מקציפים את השמנת הצמחית עם הקפה המומס וממרח הלוטוס
מקציפים את החלמונים עם מחצית הסוכר ומקפלים לשמנת המוקצפת
מקציפים את החלבונים עם שארית הסוכר ומקפלים לקציפה
מערבבים לקציפה את הבסקויטים השבורים

מעבירים את הקציפה לשקית זילוף
ומזלפים לגליליות

כדי להשלים את המראה
טובלים את קצוות הגליליות בסוכריות צבעוניות
תוקעים  1/3 שיפוד לכל גליל
ומצמידים כל שני גליליות בעזרת מעט שוקולד מומס.

שומרים במקפיא















חג שמח


במסגרת פרויקט חלה לפרשה בחרתי להכין חלה בדמות ספר תורה



המתכון שלי לחלה:

רכיבים

קילו קמח

1 כף מלח  

1 כף שמרים יבשים 

3/4  כוס סוכר (בשביל חלה מתוקה)

2 ביצים 

2 כוסות מים (400 עד 500 מ"ל) 

1/2 כוס שמן 



מעט שמן ,ביצה להברשה 

   

 

אופן הכנה


בקערת מיקסר מערבבים לפי הסדר:

 1
כף מלח, 1 קילו קמח, כף  שמרים יבשים, 3/4 כוס סוכר



מוסיפים 2 ביצים, 2 כוסות מים (400 עד 500 מ"ל), 1/2 כוס שמן  ולשים 10 דקות


מכסים במעט שמן  ומתפיחים עד להכפלת הנפח (עדיף לילה במקרר מכוסה היטב)

 

עיצוב:

נעזרתי בשומשום שחור ובממרח מקקאו מים ומעט שמן לצייר את העיטורים.

מניחה לתפוח כשעה

 

למרוח בחלמון מעורב עם כפית שמן

לאפות בחום 170 מעלות כ- 25 דקות





פרשה זאת אנו קוראים בשמחת תורה ולא כמו את שאר פרשיות התורה שנקראות בשבת

ולא זו אלא שמיד מתחילים בקריאת הפרק הראשון של ספר בראשית

לפי שפרשת:"וזאת הברכה" היא האחרונה המסיימת את חומש דברים.

וכדי לא לקיים הפסקה בין סוף חמישה חומשי תורה לבין תחילת התורה.

מיד קוראים גם פרק בחומש בראשית.

זאת לומדים חז"ל מהמשפט האחרון בפרשה:"לעיני כל בני ישראל"

ומהמשפט הראשון בחומש בראשית: המתחיל במילה:"בראשית"

שתי האותיות הראשונות : במשפט המסיים את התורה והמשפט הפותח את התורה הן:לב.

כשם שלב האדם פועל כל ימי חייו ובלעדיו אינו יכול להמשיך לחיות- כך גם עם ישראל אינו רשאי להפסיק את לימוד וקיום התורה.

בהיות התורה סם חיים הזורם בעורקיו לנצח והוא המעניק לו את היתרון המיוחד- כעם נבחר בתוך אומות העולם.

התורה משמשת ברית נצחית בין עם ישראל לאלוקים ,ובזכות קיומה עם ישראל מתברך ואין האויבים יכולים להביסו לנצח.

 

 

בחרתי להכין לשבת חלה שמסמלת את אינסופיות לימוד התורה












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה