יום ראשון, 23 בספטמבר 2018

חוויות מערב יום כיפור ואחד קוגלהוף

מה הסיכוי לשיחת אוכל כשחוזרים מביה"כ אחרי קול נדרי?
אם האופציה לנושא שיחה היא אוכל  או אושוויץ
אוכל לוקח
וכך מצאתי את עצמי מדסקסת עם אמא שלי מה אכלו אצלם בבית, בהונגריה, לפני כ - 85 שנים,
 איזה טעמים אמא זוכרת, 
זו לא השיחה הראשונה שלנו בנושא, בית הונגרי, מטבח משובח , מזווה מטורף,
רק לחשוב על ימות הקיץ שסבתא  שלי , יחד עם העזרה
בילתה בהחמצת ירקות, רקיחת ריבות מפירות הקיץ - מישמשים ושזיפים .
הכנה ויבוש סוגי פסטה שונים. עישון חלקי אווזים וכמובן
הכנת דודי שומן אווז - שיהיה מה למרוח על הלחם.
יש מאכלים שרק לרשום את שמם מעלה לי את הכולסטרול אל על אבל אז מי חשש, 
אכלו את שהיה טעים
תיבלו בשומן אווזים מעורבב עם הרבה שום, מלח ופפריקה- פאצ קראו לזה,  עישנו ואיפסנו.
פרוסת לחם עם שומן אווז ובשר מעושן צלחת ירקות
ארוחת ערב טיפוסית
למי שסיים את כוס החלב שהייתה חובה בערב.

הפעם לקחתי את השיחה לכיוון עוגות, 
הסתקרנתי לגבי תנור האפייה  שהיה בבית וכו' 
אז כן, אמנם את החמין לקחו בכל שישי לתנור של האופה
ולחמים חלות ולחמניות קנו, 
עוגות משובחות סטייל הונגריה אפו בבית 
בתנור שהופעל ע"י שריפת גזרי עץ. 
ניסיתי להבין מאמא איך ידעו באיזה חום אפו... אך אמא דילגה על הנושא באלגנטיות
"לא יודעת" אבל העוגות היו נהדרות. 
מפה לשם אמא הזכירה עוגת קוגלהוף, שאמה הכינה ,ללא מילוי, שהייתה כל כך טובה
רכה ומה כן? הכינו בצק עם ובלי קקאו כך כשהעוגה נפרסה נגלה מראה מרהיב.

לא הייתי צריכה הרבה, זו הייתה ממש הרמה להנחתה, חייבת לנסות!

אז נכון, אין  מחברת מתכונים של סבתא  שלי, דור שני לניצולי שואה וכו',
והאמת שאני לא כל כך זוכרת עוגה כזאת אצל אמא שלי
אמא הייתה מכינה קאקיוש - שבתרגום חופשי זה עוגת שמרים עם קקאו שאופים בסיר פלא
הייתה מעולה ביום האפייה, למחרת כבר החלה להתייבש
אבל מה אני מבלבלת את המוח, למחרת בקושי נשארה עוגה...

מהתיאורים של אמא מדובר בעוגה עשירה
חמאה ושמנת...
מאסטר גוגל לא מאכזב, הצלחתי לרקוח  לי מתכון , 
אמא אמרה שיצא ממש כמו ולי רק היה כיף כזה, אוכל של סבתא..
שבחיים לא הייתה לי.




רכיבים:

4 כוסות קמח
6 כפות סוכר
125 גר' חמאה
1/2 כוס שמנת מתוקה
1/2 כוס חלב
1/2 1 כפיות שמרים יבשים
קליפה מגוררת מחצי לימון

כף קקאו מעורבת עם אבקת סוכר וחלב

נוטלה (הייתי סקפטית והחלטתי להוסיף, בדיעבד אופציונאלי בלבד)

אופן ההכנה:

מחממים את החמאה עם החלב, שמנת וסוכר
מערבבים ולשים עם כל שאר הרכיבים לבצק אחיד
מחלקים את הבצק לשני חלקים
חצי מהבצק משטחים על נייר אפיה משומן


לחצי השני מוסיפים כף קקאו משובח מעורבבת עם 2 כפות חלב חמים ו-2 כפות אבקת סוכר
לשים שוב עד שכל הבצק מקבל צבע חום

משטחים את הבצק החום על נייר אפיה משומן


מורחים על הבצק הלבן 2-3 כפות ממרח נוטלה
מכסים בבצק החום
מורחים עוד 2-3 כפות נוטלה




מגלגלים



מניחים בתבנית הקוגלהוף משומנת היטב בחמאה 




מתפיחים כשעתיים, עד שהבצק מכפיל את נפחו


אופים כ- 40 דקות בחום 175 מעלות
כשהעוגה משחימה מלמעלה, מכסים ביריעת אלומיניום וממשיכים לאפות.

כשהעוגה מתקררת הופכים על צלחת, מפדרים באבקת סוכר



אופציה נוספת: ציפוי בגנאש שוקולד לבן








תגובה 1: