יום רביעי, 26 בדצמבר 2018

טעם בפרשה - פרשת שמות

  הנה מתחילים חומש חדש -חומש שמות

וַיָּ֥קָם מֶֽלֶךְ-חָדָ֖שׁ עַל-מִצְרָ֑יִם אֲשֶׁ֥ר לֹֽא-יָדַ֖ע אֶת-יוֹסֵֽף: {ט} וַיֹּ֖אמֶר אֶל-עַמּ֑וֹ הִנֵּ֗ה עַ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רַ֥ב וְעָצ֖וּם מִמֶּֽנּוּ: {י} הָ֥בָה נִּֽתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ פֶּן-יִרְבֶּ֗ה וְהָיָ֞ה כִּֽי-תִקְרֶ֤אנָה מִלְחָמָה֙ וְנוֹסַ֤ף גַּם-הוּא֙ עַל-שׂ֣נְאֵ֔ינוּ וְנִלְחַם-בָּ֖נוּ וְעָלָ֥ה מִן-הָאָֽרֶץ: {יא} וַיָּשִׂ֤ימוּ עָלָיו֙ שָׂרֵ֣י מִסִּ֔ים לְמַ֥עַן עַנֹּת֖וֹ בְּסִבְלֹתָ֑ם וַיִּ֜בֶן עָרֵ֤י מִסְכְּנוֹת֙ לְפַרְעֹ֔ה אֶת-פִּתֹ֖ם וְאֶת-רַֽעַמְסֵֽס: {יב} וְכַֽאֲשֶׁר֙ יְעַנּ֣וּ אֹת֔וֹ כֵּ֥ן יִרְבֶּ֖ה וְכֵ֣ן יִפְרֹ֑ץ וַיָּקֻ֕צוּ מִפְּנֵ֖י בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

עם ישראל, המכונה כך לראשונה על ידי פרעה, מזוהה בעיני המצרים כסיכון פוטנציאלי  ועל כן מחליטים המצרים לדכא אותו במספר דרכים 
- שעבוד פיזי ובניית "ערי מסכנות" (גטו למעשה)
 ובהמשך ציווי על המתת כל הזכרים הנולדים' "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו"
המיילדות המופקדות על ביצוע המשימה אינן מצייתות לציווי זה, 
ומצילות את הילדים. בעקבות מעשי המיילדות, מסופר כי ה' גמל להן טובה "ויעש להן בתים".

וַיֵּ֥לֶךְ אִ֖ישׁ מִבֵּ֣ית לֵוִ֑י וַיִּקַּ֖ח אֶת-בַּת-לֵוִֽי: {ב} וַתַּ֥הַר הָֽאִשָּׁ֖ה וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתֵּ֤רֶא אֹתוֹ֙ כִּי-ט֣וֹב ה֔וּא וַֽתִּצְפְּנֵ֖הוּ שְׁלֹשָׁ֥ה יְרָחִֽים: {ג} וְלֹא-יָֽכְלָ֣ה עוֹד֘ הַצְּפִינוֹ֒ וַתִּֽקַּֽח-לוֹ֙ תֵּ֣בַת גֹּ֔מֶא וַתַּחְמְרָ֥ה בַֽחֵמָ֖ר וּבַזָּ֑פֶת וַתָּ֤שֶׂם בָּהּ֙ אֶת-הַיֶּ֔לֶד וַתָּ֥שֶׂם בַּסּ֖וּף עַל-שְׂפַ֥ת הַיְאֹֽר:
 ומרים אחות משה נותרה על שפת היאור לראות מה יתרחש עם אחיה הקטן.

בת פרעה יורדת לרחוץ ביאור ומגלה את התיבה. כשהיא פותחת אותה ורואה תינוק בתוכה, 
היא קוראת "מילדי העברים זה"! 
מרים שצופה בנעשה ניגשת אליה ומציעה לה להביא מינקת עבריה שתניק ותגדל את הילד. 
כשבת פרעה מסכימה להצעה, קוראת מרים לאמה יוכבד שמניקה את הילד ומגדלת אותו בביתה. 
לאחר שגדל משה מובא אל בת פרעה והיא מעניקה לילד את השם 'משה', על שם "כי מן המים משיתיהו".

בהמשך משה נפגש לראשונה עם דבר ה' מבעד לסנה הבוער שאיננו אוכל  
פרשנויות שונות ניתנו על ידי חז"ל בנוגע למשמעותו הסמלית של בערת הסנה מבלי שיכלה וישרף, כדוגמת רמז לכך שבני ישראל יסבלו במצרים אך לא יכלו .


לשבת פרשת שמות הכנתי את המנה האלמותית -משה בתיבה
טוב, לא נקניקיה בבצק עלים, שידרגתי קצת
הכנתי קבב עטוף בבצק פילאס שיוגש על מצע טחינה.


רכיבים: 


500 גר' אנטרקוט טחון גס

1/2 בצל סגול קצוץ
עלים מ-10 גבעולי פטרוזיליה
מלח,פלפל שחור
לערבב ולהניח לשעה לספיגת טעמים.

ליצור קבבים קטנים ולטגן בשמן טיגון קצר  .
לקרר



ממרח:



3 כפות מיונז

כפית פסטו
לערבב

לחלק לארבע עיגול בצק פילאס למרוח מעט מהממרח 
להניח בקצה קבב קר ולקפל מעליו את הבצק, להבריש בביצה טרופה
קצת שומשום ולתנור ל-20 דקות





                                     ולקינוח גם ברוח פרשת השבוע -עוגת סנה בוער
           הבסיס יכול להיות כל עוגה שתאהבו, בחרתי במתכון למאפינס תפוחים שאפיתי בתבניות 
                      נמוכות ורחבות מגודל מאפינס
                                              הציפוי ממרח לוטוס קרנצ'י
                             בנוסף בייגלה וסוכריות חמוצות בצבעי אש כדי ליצור את הלהבה.

                                                   שוברים את הסוכריות בעזרת פטיש שניצלים

 מסדרים על יריעת אלומיניום ומעבירים לתנור בחום 180 מעלות לכמה דקות
עד שהסוכריות נמסות 


מחכים קצת שיתייצב ויתקרר ושוברים לפיסות קטנות







    השבוע מתחילים לקרוא בחומש שמות, פרשת שמות - הפרשה הראשונה בספר, פותחת פרק חדש בהיסטוריה של עם ישראל: יעקב, יוסף ואחיו כבר אינם, והמלך החדש שקם על מצרים מחליט לשעבד ולענות את עם ישראל, מתוך חשש שהם יהפכו לכוח צבאי וימרדו בו. בפרשה זו אנו נחשפים לדמותו של משה רבינו,האיש שיהפוך למנהיג העם, יוציא אותם ממצרים וייתן להם את התורה.

משה ,שגדל בבית פרעה, יוצא מן הארמון כדי לראות את אחיו הסובלים. הוא רואה מצרי המכה יהודי, מביט כה וכה וכשהוא רואה שאין איש הוא הורג את המצרי וטומן את גופתו בחול.  למחרת הוא פוגש בשני יהודים נצים, וכשהוא מוכיח אותם הם מתריסים לעברו: האם אתה עומד להרוג אותנו כפי שהרגת את המצרי? משה מבין שהרג המצרי התפרסם ומחשש לחייו הוא נמלט למדין.

שם הוא חוסה בבית יתרו, כהן מדיין, ומוצא את עצמו רועה את צאן חותנו יתרו.    באחד הימים הוא מוביל את הצאן למרגלות הר חורב (הר סיני). שם הוא מבחין במחזה מופלא: סנה הבוער באש אך האש לא אוכלת אותו. הוא מבקש להתקרב כדי לראות את המחזה המרתק, אך אז קורא אליו האלוקים מתוך האש ומצוה עליו להסיר את נעליו, "כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא".

  החלה שלי השבת תהיה בדמות הסנה הבוער ואיננו אוכל

 

 

 

 

מתכון לחלת זעתר מקמח מלא:

רכיבים

 

1 ק"ג קמח מלא 70% (9 כוסות חד"פ של קמח) 

3 כפיות מלח 

5 כפות סוכר 

4   כפיות שמרים יבשים 

9 כפות שמן 

3 כוסות חד"פ מים חמימים 

 

לציפוי

 

ביצה 

פפריקה מתוקה בלולה בשמן

זעתר

   

 

אופן הכנה:

 

לשים את הקמח בקערה

 

להוסיף 5 כפות סוכר ולערבב

 

להוסיף 4 כפיות שמרים יבשים

 

להוסיף שמן ומים פושרים ולהתחיל ללוש

 

וכשהבצק מתחיל להתגבש, להוסיף 3 כפיות מלח ולערבב היטב

 

ללוש היטב, 10 דקות

 

להניח מגבת או ניילון על הקערה, להניח להתפחה:

 

 כשעתיים - שלוש מחוץ למקרר, עד שיכפיל נפח. או - אני מתפיחה מכוסה במקרר כל הלילה

 

אחרי ההתפחה במקרר או מחוצה לו. ללוש שוב, ולהניח שוב ל 30 דקות להתפחה קצרה נוספת

 

ללוש פעם שלישית

 

להדליק עכשיו תנור על חום  180 מעלות

 

לעבוד על משטח משומן

 

לקחת בכל פעם כדור בצק, לרדד אותו, לפזר זעתר,לקפל כמו מעטפה

לרדד, לפזר שוב זעתר, לקפל  ולגלגל לגליל 

לחצות כל גליל ל- 4, לגלגל לרצועה ארוכה ואחידה בעוביה

 

 

כדי ליצור את המבנה מכינים  צמות ארוכות ודקות בקליעה של שלוש רצועות  

משאירים גם כמה עיגולים למלא את המבנה

מתפיחים כשעה או יותר

תלוי בקצב ההתפתחות של הבצק

מורחים את הצמות החיצוניות בפפריקה המעורבת בשמן

את העיגולים באמצע מושחים בזעתר

                                                           מורחים בביצה טרופה


ואופים בחום 170 מעלות כחצי שעה.







תגובה 1: