יום ראשון, 2 בפברואר 2020

טו בשבט מגיע, איזה כיף!

טו בשבט, החג שלא כתוב בשום  מקום, אהה רגע, הוא כן מוזכר, 
 המקור הראשון שבו מוזכר ט"ו בשבט הוא המשנה.
ומה כתוב?
"אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם:
בְּאֶחָד בְּנִיסָן - רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים.
בְּאֶחָד בֶּאֱלוּל - רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה. רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים, בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי.
בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי - רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַשָּׁנִים וְלַשְּׁמִטִּין וְלַיּוֹבְלוֹת, לַנְּטִיּעָה וְלַיְרָקוֹת.
בְּאֶחָד בִּשְׁבָט - רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ."


    לתאריך ט"ו בשבט ישנה משמעות הלכתית לגבי כמה נושאים:
 ט"ו בשבט הוא ראש השנה לאילנות לעניין:

    א. חישוב שנות ערלה ונטע רבעי. 
ב. חישוב שנות המעשר. 
ג. קדושת שביעית (לחלק מהדעות).

לא באמת חגיגה כשמחשבים את מיסי העץ, כך לפחות חושבים הנישומים. 
 עם השנים, הגלות והגעגועים לארץ  ישראל הכניסו משמעות נוספות ליום הזה,
  זה החל בברכת האילן ובהמשך התפשט בקרב קהילות ישראל 
מנהג אכילת פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

כבר בגמרא מופיע "מעשה ברבי עקיבא שליקט אתרוג באחד (או בט"ו) בשבט", 
כרמז לכך שיש בתאריך הזה תיקון לחטא אכילת עץ הדעת, שהיה אתרוג לדעת רבי אבא דעכו

מקובלי צפת, תלמידיו של האר"י, התקינו תיקון במאה השש-עשרה, לפי תורת הקבלה, 
העולם התקלקל בעקבות חטא אדם הראשון והגירוש מגן עדן. המקובלים קיבלו על עצמם לתקן את הקלקול באמצעות טקסים שחידשו, ובכלל זה תיקון ט"ו בשבט, 
בלילה זה מבקשים המקובלים להתקרב אל גן העדן, 
לטעום מפירותיו ולתקן את אילנותיו הפגומים.

המקובלים הורוּ על אכילת פירות שונים וחילקו אותם לשלושה סוגים: 
פירות שקליפתם נזרקת ותוכם נאכל, כמו רימונים, מיני אגוזים, בוטנים,פירות הדר,אננס,פסיפלורה,בננה המייצגים את עולם העשייה, הנמוך שבין העולמות לפי קבלת האר"י; 



פירות שגרעיניהם אינם נאכלים, כמו זיתים ותמרים,תפוח,אגס,אפרסק,שזיף,משמש,חרוב
דובדבן
 והם מייצגים את עולם היצירה;



 וגבוהים מכולם - הפירות הנאכלים בשלמותם, כמו ענבים ותאנים,
תותים,אפרסמון,צימוקים,תפוזון סיני,אוכמניות,חמוציות 
פירות אלה מייצגים את עולם הבריאה הגבוה יותר והקרוב אל עולם האצילות.


לגבי מספר הפירות יש מנהגים שונים, יש האומרים כל המרבה הרי זה משובח
אחרים יאכלו 15 סוגים כמניין ט"ו  ואם בחרתם את  סדר המקובלים אזי תכינו
10 סוגים מכל קבוצה.

השנה בחרתי להכין את מגשי הפירות על פי החלוקה שהתוו המקובלים, 
כמובן צירפתי יין לבן ויין אדום כי אין שמחה בלי יין.


לחגיגת הפירות אפשר להוסיף עוד כהנה וכהנה

למשל : עוגת פירות מיובשים

פאי אגוזים


עוגת תפוחים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה